Trajectcontrole rukt op


Terwijl vanaf vrijdag op meer dan zestig procent van de snelwegen 130 km/u gereden mag worden, blijft het opletten geblazen. Het aantal trajectcontroles neemt ook weer toe.

Sinds deze week moet de voet weer van het gaspedaal op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep, waar te snel rijden onherroepelijk wordt beboet. Daarmee komt het totaal aantal trajectcontroles dat nu aan staat op acht stuks, terwijl er nog drie locaties in aantocht zijn waar hardrijders onverbiddelijk tegen de lamp zullen lopen.

"Dan hebben we het over de A20 bij Rotterdam en de A12 bij Utrecht, waar de oude apparatuur wordt vervangen door geavanceerde technieken", zegt Ernst Koelman van de Dienst Verwerking Openbaar Ministerie. "Ook op de A2 wordt de controle verder uitgebreid in het zuiden van het land. Als straks de gloednieuwe tunnel bij Maastricht klaar is, zal ook daar een camera worden neergehange", weet Koelman, die zegt dat met het totaal van elf trajectcontroles dan voorlopig het einde wel is bereikt.

Aantal boetes is gestegen
"Wij bepalen samen met Rijkswaterstaat waar de verkeersveiligheid vergroot kan worden door snelheidsbeperkende maatregelen aan te brengen. Dat kan onder meer door trajectcontroles in te stellen. Maar niet iedere weg is daar voor geschikt", stelt Koelman, "zodat we het hier bij laten." Dat trajectcontroles voor automobilisten lastig te nemen hordes zijn, blijkt wel uit het aantal bekeuringen dat er uitgedeeld wordt.

Het afgelopen jaar steeg het totaal aantal bonnen van 1.799.216 in 2014 naar 1.903.109 prenten.
De A2 (Amsterdam-Utrecht) scoorde met 938.058 bekeuringen veruit het hoogst, gevolgd door de A4 (Leidsechendam) met 471.266 en de A10 (ring Amsterdam West) met 200.907 sancties.
Opvallend is dat het totale aantal verkeersovertredingen, waar in 2015 een bon voor werd uitgeschreven, wel daalde van 8,3 miljoen naar 7,9 miljoen bekeuringen. Dat had ook te maken met de cao-acties bij de politie, die maandenlang (lichte) overtreders niet staande hield.

Bron:  de Telegraaf



Commentaar Flitsservice:


 

Koelman stelt dat de verkeersveiligheid vergroot wordt door snelheidsbeperkende maatregelen.
Hij bedoelt te zeggen dat de snelheidsbeperkende maatregelen nodig zijn om de staatskas te spekken. Deze maatregelen hebben niets met de verkeersveiligheid te maken.