Trajectcontrole Zeelandbrug staat aan





 

Op de Zeelandbrug is vandaag een trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. De Zeelandbrug is de eerste brug in Nederland waar deze vorm van verkeerscontrole door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) wordt toegepast. Vanochtend is het systeem in werking gesteld om de verkeersveiligheid te bevorderen. De ruimte op de brug is beperkt. Bij ongevallen op de brug wordt het verkeer bijzonder belemmerd, waardoor filevorming en verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan. Op de Zeelandbrug geldt een maximumsnelheid van 80 km/h, maar veel automobilisten (30%) rijden hier te hard.



Werking systeem

Het systeem meet 24 uur per dag de gemiddelde snelheid van auto’s over een traject van 2,5 kilometer. Aan het begin en het einde van het traject staat een poort. Elk voertuig dat hier onderdoor rijdt, wordt geregistreerd. Voor de bestuurder is de meting niet zichtbaar. Wie tussen de twee poorten harder rijdt dan gemiddeld 87 km/h kan enkele weken later een acceptgiro in de brievenbus verwachten. De poorten op de Zeelandbrug zijn al enige tijd geleden geplaatst, maar het systeem is vandaag om 10.00 uur aangezet.



Trajectcontrole op andere plaatsen

Vanaf september dit jaar zijn drie trajectcontrolesystemen geïntroduceerd op de snelwegen A4 (tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep), A12 (tussen De Meern en Woerden) en de provinciale weg N919 bij Veenhuizen. Na een maand daalde het aantal hardrijders op de A4 en A12 tot 5% en inmiddels rijdt ongeveer 3% van de snelweggebruikers nog te hard. Op de N919 rijdt slechts één procent van de bestuurders met een te hoge snelheid, terwijl voorheen ongeveer 20 procent van de passanten te hard reed. Op dit moment vinden de voorbereidingen plaats voor trajectcontrole op de A2 tussen Maarssen en Breukelen en in Flevoland voor een verplaatsbaar trajectcontrolesysteem.

 
 
Bron: BVOM
 
  11-12-2004  


|

FlitsKaart