Trajectcontroles goudmijn op A12





 

De trajectcontroles op de A12 bij Utrecht en bij Arnhem zijn uitgegroeid tot een megabonnenfabriek. Het aantal overtredingen is ongekend hoog en daalt niet. Het levert de schatkist extra inkomsten van tienduizenden bekeuringen per week op. Er wordt zes keer vaker te hard gereden op de A12 (3,0 procent gaat er in de fout) dan bij de trajectcontrole op de A20 waar 0,5 procent van de automobilisten de snelheid overschrijdt.

Vergeleken met de A13 is het zelfs vijftien keer zo vaak raak, omdat daar slechts 0,2 procent te hard rijdt tussen Rotterdam en Delft. Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) gaat onderzoeken hoe het komt dat de verschillen zo groot zijn, zeker omdat de trajectcontrole bij Arnhem al zeker anderhalf jaar geleden is ingevoerd. ,,Het is zeer opvallend. Eigenlijk daalt op de meeste locaties waar trajectcontroles worden ingevoerd al snel het percentage overtreders, maar gek genoeg gebeurt dat op de A12 op de twee verschillende locaties niet”, zegt woordvoerder Leo Maat.

De stijging van de verkeersboetes loopt dit jaar richting de dertien miljoen euro. Dit is een toename van 1,5 miljoen boetes, die vrijwel uitsluitend wordt veroorzaakt door de trajectcontroles, zo becijferde BVOM. Het aantal verkeersboetes door flitspalen daalt op veel plaatsen.

 
 
Bron: www.telegraaf.nl (inlog)
 
  9-6-2007  


|

FlitsKaart