Tweede Kamer akkoord met spitsheffing Amsterdam





 

De spitsheffing wordt alleen ingevoerd in en rond Amsterdam. Met het geld van deze uitbreiding van de kilometerheffing moeten extra wegen in de hoofdstad worden aangelegd.

Spitsheffing moet files op de ring A10 rond Amsterdam verminderen. Spitsheffing moet files op de ring A10 rond Amsterdam verminderen.

Dat meldt De Telegraaf. Een Kamermeerderheid zou de invoering van de spitsheffing in Amsterdam steunen.

De gemeente Amsterdam wil graag extra belasting heffen op rijden in de spitsuren. De spitsuren zijn ’s ochtends tussen zeven en negen uur en ’s middags tussen vier en zes.

De Amsterdamse voorzitter van de SP, Laurens Ivens, is tegen het plan. ’Het is raar dat Amsterdammers gaan betalen voor hun eigen wegen, terwijl wegen in de rest van het land uit overheidsgeld worden betaald.’ De Amsterdamse VVD vindt de plannen slecht voor de economie van de stad.

Lastenverzwaring
Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) zei vorige week toe dat de Tweede Kamer zou mogen beslissen over het invoeren van spitsheffing. PVV, VVD en de SP zijn tegen een extra belasting voor rijden in de spitsuren, omdat deze zal leiden tot lastenverzwaring.

De kilometerheffing komt in plaats van de aanschafbelasting en de wegenbelasting. Vanaf 2012 gaan automobilisten gemiddeld 3 cent per kilometer betalen. Dit bedrag loopt op tot gemiddeld 6,7 cent in 2018.

 
 
Bron: Elsevier
 
  30-11-2009  


|

FlitsKaart