Tweede Kamer moet vasthouden aan minder verkeersdoden.



x

DEN HAAG - De Tweede Kamer moet vasthouden aan de doelstelling dat er in 2010 niet meer dan 750 verkeersdoden mogen vallen. Dit vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).



Het kabinet heeft die doelstelling in de begroting voor Verkeer en Waterstaat verlaten, tot grote ergernis van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO en de Fietsersbond.
Deze week praat de Tweede Kamer over de begroting van Verkeer en Waterstaat met demissionair minister De Boer (LPF). Hij zet vooral in op het bestrijden van files en het bevorderen van sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Voor verkeersveiligheid is geen extra geld uitgetrokken, waardoor het aantal verkeersdoden niet, zoals de doelstelling luidde, kan dalen tot 750 per jaar in 2010, maar op 950 blijft steken.
Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO tekende direct verzet aan. De Fietsersbond heeft zich daarbij aangesloten. De bond vindt het opmerkelijk dat het kabinet de verbetering van de veiligheid op straat tot hoofdthema van beleid heeft gemaakt, maar verkeersveiligheid geen prioriteit geeft.


Minister De Boer ontkent dit. Verkeersveiligheid is zeker een onderdeel van het kabinetsbrede veiligheidsbeleid, aldus de bewindsman. Ondanks de slechte financiƫle situatie is voor de periode 2004-2007 130 miljoen euro vrijgemaakt. Alleen, stelt hij, de doelstellingen moeten niet alleen ambitieus zijn, maar ook geloofwaardig en haalbaar.


De doelstelling van 750 verkeersdoden in 2010 stond in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NNVP) van voormalig minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. De oude Tweede Kamer heeft dat plan op de valreep afgestemd. Een nieuw NVVP is in de maak, waarin De Boer de doelstelling had willen bijstellen. Omdat het kabinet is gevallen, is de productie van het nieuwe NVVP vertraagd.


,,De Tweede Kamer moet nu niet via de begroting van Verkeer en Waterstaat accepteren dat de doelstelling wordt bijgesteld``, vindt woordvoerster J. Maas van de SWOW. ,,De discussie moet bij het nieuwe NVVP worden gevoerd, los van de financiƫle middelen. Want het is niet nodig die taakstelling los te laten.`` De SWOV komt in december met een plan waaruit dat moet blijken.


Aanpassing van de doelstelling is ook Zeeuws provinciaal bestuurder J. Hennekeij in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Onacceptabel``, noemde hij de beleidswijziging bij de presentatie van de begroting van Verkeer en Waterstaat in september. ,,Tweehonderd verkeersdoden meer in 2010 is veel te veel.``

Bron:  provinciale Zeeuwse Courant

Melder: DrNomad

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

3VO en SWOV willen hun subsidies heel graag behouden. Van de huidige 1000 naar 950 verkeersdoden is internationaal al een topprestatie. 750 Wordt dan ook als ongeloofwaardig en onhaalbaar gezien. Inderdaad; een geldverzwelgend en niet te winnen gevecht tegen windmolens. Onder het bleren dat het een schandaal is, willen ze het 'extra geld' ook nog, want 95 miljoen ouderwetse guldens per jaar is ze niet genoeg.