Vakantieboetes (nog) makkelijk te ontduiken





 

Over twee jaar vallen buitenlandse parkeerboetes onverbiddelijk op de mat, is de bedoeling van de EU. Betalen dus. Of zou het zo'n vaart niet lopen?



Wie in een EU-land een parkeerbon of verkeersboete oploopt, kan die makkelijk ontduiken. Gewoon wegrijden en niet meer aan denken. De dader loopt hooguit een kleine kans dat hij later alsnog de pineut is als hij toevallig om een andere reden in de armen van de politie loopt.



Dat we niet of nauwelijks te pakken zijn, danken we aan de wet op de privacy en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW mag wettelijk geen kentekenregistraties bekend maken aan derden. Dat mag alleen wanneer opsporinginstanties als politie of douane daarvoor toestemming geven. Buitenlandse politie valt, vreemd genoeg, onder 'derden'.



Een woordvoerster van het CJIB - het Centraal Justitieel Incasso Bureau dat de Nederlandse boetes int - waarschuwt dat er wel verdragen bestaan met België, Duitsland en Zwitserland. Met Zwitserland en Duitsland wisselt ons land kentekengegevens uit. Als je dus op vakantie wordt geflitst in een Zwitserse bergtunnel kun je na enige tijd een boete verwachten. Het bedrag is keurig omgerekend van Zwitserse franken naar euro's, die op een Groningse Rabobankrekening kunnen worden gestort.



Maar als u dat niet doet, hoeft u niet bang te zijn dat u in het holst van de nacht wordt gewekt door een holle klop op de deur. Want onze politie gaat niks innen, en een deurwaarder ook niet. Wel is er het risico dat bij een volgend bezoek aan Zwitserland - geen EU-land - aan de grens uw kenteken wordt gecontroleerd en dan zijn de rapen gaar.



Buurland België krijgt ook de gegevens, schrijft zelf een boete uit, maar als daar niet op wordt gereageerd stuurt het de boete door naar het Bossche gerechtshof, dat de zaak weer overdoet aan het CJIB. Wordt er ook dan niet betaald, dan komt de dader in het centraal signaleringsblad, wat betekent dat ook de Belgische politie weer gaat jagen.



Het is goed om te weten dat over de grenzen heel wat strengere verkeersregels gelden, waar straf de hand aan wordt gehouden. De boetes zijn vaak veel hoger dan in Nederland, en er bestaat zelden genade. Je onder een boete uit proberen te kletsen - de brug stond open, de hond is ziek of schoonmoeder ligt op sterven - zal u niet baten.





Eind volgend jaar moet een proefproject beginnen, waarbij aangesloten EU-landen boetes tot 70 euro onderling uitwisselen. Wie in Griekenland 50 euro zou moeten betalen, kan die boete thuis op de mat verwachten. Nederland int het bedrag en mag dat geld houden.



Zo'n boete moet een lang en duur traject doorlopen, met onder andere correcte vertaling van juridische begrippen en oponthoud door beroepschriften. Het land dat hiervoor de kosten en moeite doet, strijkt geen cent op. En juist dat aspect wijst erop dat het in de praktijk nog wel mee zal vallen.



De ANWB drukt het buitenlands boetebeleid jaarlijks af in het Handboek Europa. We plukten daaruit twee praktijkvoorbeelden: een parkeerboete en 20 km te hard rijden op een buitenweg. Let wel: extreem harder rijden kan veel meer kosten en leiden tot celstraf en inbeslagneming van rijbewijs en auto.

 
 
Bron: Limburgs Dagblad
 
  28-5-2004  


|

FlitsKaart