Van der Steur: Flitsapparaat vergist zich zelden


De Minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur zegt dat de nieuwe mobiele flitsapparatuur van de politie zich 'zelden' vergist. Hij schrijft dat in een brief, als reactie op Kamervragen van de SP en de Groep-Klein.

Agenten maken zich zorgen over de vele foutmetingen; met name grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens blijken met onwaarschijnlijk hoge snelheden te worden geflitst. Gerrit van de Kamp, voorzitter van de politievakbond ACP, verklaarde vorige maand dat wat hem betreft radarcontroles voorlopig helemaal worden stop gezet.

Het is met de nieuwe apparatuur geen uitzondering dat lijnbussen met 185 kilometer per uur worden geflitst op een tachtigkilometerweg. Of trucks met 240 per uur.

Reflectie
Reflectie van de radarbundel is het euvel, erkent Van der Steur. "Wanneer twee grote voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens elkaar in tegengestelde richting passeren en zich op hetzelfde moment in de radarbundel bevinden, kan de meting afwijken", schrijft hij in de brief. "Er zijn maatregelen getroffen om de foutieve metingen tot een minimum te beperken." Met die maatregelen wordt onder meer een software update bedoeld.

Volgens Van der Steur is "niet eenduidig aan te geven" hoe vaak foutmetingen zich voordoen. Om er in de volgende zin wel aan toe voegen dat ze 'zelden' voorkomen. Die uitspraak is volgens zijn woordvoerder gebaseerd "op de aanname dat het niet zo vaak voorkomt dat twee grote voertuigen gelijktijdig de politieradar passeren."

Pertinent onjuist
De antwoorden roepen vragen op bij agenten. "Het is pertinent onjuist dat reflectie zich alleen voordoet als twee grote voertuigen tegelijkertijd de radar passeren; het gebeurt bijvoorbeeld ook bij een personenauto en een vrachtauto," verklaarde een agent al tegenover de Gelderlander.

Bron:  Algemeen Dagblad



Commentaar Flitsservice:


 

Wie liegt er nu? De Minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur of de agent, die de apparatuur bedient.

Dat het 'zelden'voorkomt dat er foutieve metingen gedaan zijn kan geen argument zijn. De apparatuur moet voor 100% correct werken of ze moet niet gebruikt worden.

Een vrachtwagenchauffeur kan kon bewijzen dat zijn auto geen 200 Km/u reed, maar een leuke sportwagen krijgt de grootste problemen omdat deze wel 200+ Km/u kan rijden. Ga dan maar bewijzen dat de apparatuur niet juist gewerkt heeft.