Veel files door boeren





 

Boeren vervoeren tegenwoordig niet alleen bieten en aardappelen maar ook beton, hout en andere gebruiksgoederen. Ze rijden met dozen en containers soms wel honderden kilometers per week over de openbare weg.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) spreekt van oneerlijke concurrentie en eist dat de overheid agrariërs vanaf volgend jaar fiscaal keihard gaat aanpakken. Boeren zouden, door op de stoel van transportbedrijven te gaan zitten, dit jaar tientallen miljoenen euro's afsnoepen door in opdracht van derden goederen te vervoeren.

De werkgeversorganisatie in het beroepsgoederenvervoer luidt de noodklok aan de vooravond van de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. Niet alleen de transportsector wordt economisch benadeeld, ook de overheid mist volgens TLN door de agrarische nevenactiviteiten op jaarbasis miljoenen euro's doordat boeren geen dieselaccijnzen hoeven af te dragen.

Kentekens
"Wij hopen dat er nu serieus wordt nagedacht om tractoren te voorzien van kentekens en dat ze ook fiscaal worden aangepakt", aldus TLN-woordvoerder Mark Dijk. "Ze benadelen de transportsector. Zo zijn landbouwvoertuigen vrijgesteld van wegenbelasting, eurovignet en apk-keuring. Daarnaast hoeven de voertuigen niet aan de hoge en kostenintensieve milieueisen te voldoen."

Sinds 1995 mogen landbouwtrekkers als gevolg van een wijziging in de Wegenverkeerswet op de openbare weg rijden, ook al wordt de trekker niet voor een landbouwbestemming gebruikt. Boerenorganisatie LTO Nederland reageert verbijsterd op de onverwachte aanval van de transportsector. "TLN slaat de plank mis. LTO-leden houden zich niet met dergelijk vervoer bezig. Boeren en tuinders gebruiken hun trekkers en kiepers voor het vervoer van hun eigen producten zoals aardappelen en groenten van het land naar hun eigen bedrijf, ligplek en naar afnemers. Ze beslissen zelf wel over het transport", pareert LTO-zegsman Jack Luiten. "Een fors deel van de werkzaamheden op agrarische bedrijven wordt tegenwoordig uitgevoerd door gespecialiseerde loonwerkbedrijven."

Een op de drie vrachtwagens op de weg houdt zich volgens LTO bezig met transport van land- en tuinbouwproducten, bijproducten en diervoer. "In dat licht gezien is de agrarische sector waarschijnlijk de grootste klant van TLN", aldus Luiten.

Afgelopen jaar vielen er zeventien doden en ruim honderd gewonden door ongelukken met landbouwvoertuigen. TLN is ontstemd over het roekeloze gedrag van de landbouwers die zich als transporteurs voordoen. "Een 16-jarige mag al zonder rijbewijs met een trekker en een of meerdere aanhangers met een lading tot maar liefst vijftig ton op de openbare weg rijden. Landbouwtrekkers mogen maar 25 km/uur rijden, ze rijden echter harder", aldus Dijk.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  12-3-2007  


|

FlitsKaart