Veiligheid op Venlose weg baart zorgen


VENLO - De verkeerssituatie op de Verbindingsweg-Noord baart de politie zorgen. Veel automobilisten houden zich niet aan de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur en dat leidt tot agressief rijgedrag en gevaarlijke situaties. Door de betonnen middengeleider die inhalen onmogelijk maakt, raakt de weg bij ongevallen meteen verstopt. Hulpdiensten kunnen er niet door, omdat er geen vluchtstroken zijn.



De Verbindingsweg werd eind mei geopend en verbindt de Venlose Zuiderbrug met de Streekweg in Tegelen. Automobilisten mogen op de Zuiderbrug honderd rijden en moeten op de Verbindingsweg plots terug naar vijftig. Die limiet wordt slechts aangegeven door het bord bebouwde kom. Omdat er geen huizen langs de weg staat en 50-km borden ontbreken, rijden veel automobilisten te hard en ook vaak dicht op voorgangers die zich wél aan de snelheid houden.



De politie Limburg-Noord heeft diverse meldingen over de verkeersproblemen op de Verbindingsweg gehad. "Ook wij zijn er niet gelukkig mee", zegt een woordvoerster. "Dan heb ik het niet alleen over de grote snelheidsovergang, maar ook over de betonnen middenberm. Als er een ongeval gebeurt, kunnen ook hulpdiensten er niet door, want er zijn geen vluchtstroken." Bovendien kunnen hulpdiensten niet inhalen als er elders iets is gebeurd en ze de Verbindingsweg als aanrijroute gebruiken.



De politie vindt de situatie nog niet zó ernstig dat er meteen maatregelen nodig zijn. "We houden momenteel een proefcontrole met een camera nabij de stoplichten op de Kaldenkerkerweg", legt Padmos uit. Resultaat tot dusver: 400 overtredingen per 48 uur. "Boetes uitdelen doen we nog niet. Als blijkt dat het daar echt gevaarlijk is, trekken we opnieuw bij Rijkswaterstaat aan de bel."



Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is harder dan vijftig niet verantwoord vanwege de smalle rijstroken en de bochten. "Deze weg is aangelegd als 50 km-weg. Hij heeft als verbindingsweg immers een tijdelijk karakter. Straks sluit de A73 naadloos aan op de Zuiderbrug. De Verbindingsweg wordt dan een parallelle weg. Het heeft, mede gezien de kosten, dus geen zin hem nu breder te maken en extra voorzieningen aan te brengen."



Rijkswaterstaat erkent dat het bord 'bebouwde kom' in dit geval wellicht niet duidelijk genoeg is. "Indien nodig willen we daar best een 50-km bord neerzetten. Ook de middenberm kan deels worden onderbroken. Maar als de politie een hogere snelheid adviseert, zullen we de pro's en contra's nog eens goed af moeten wegen."

Bron:  de Gelderlander