Verkeersboete meer op maat





 

Het systeem voor verkeersboetes moet radicaal op de schop. Bij de eerste overtreding moeten automobilisten weg kunnen komen met een waarschuwing, of een kleine boete. Maar gaan ze vaker de mist in, dan moeten ze keihard worden gestraft.

Het CDA pleit voor zo'n progressief boetestelsel. „Het is eerlijker dan het huidige systeem, waarin iedereen meteen het volle pond krijgt en notoire wegpiraten niet extra worden gestraft”, vindt Kamerlid De Rouwe. De ANWB en verkeersveiligheidsbureau SWOV steunen zijn voorstel.

De Rouwe stelt dat automobilisten het bestaande systeem verafschuwen omdat ze het idee hebben dat verkeersboetes alleen maar draaien om het spekken van de staatskas. "Nog nooit zijn er zoveel boetes geïnd. Het draagvlak voor deze bekeuringen neemt af, omdat ze alleen maar om de portemonnee van de overheid draaien en niet om een gedragsverandering", aldus De Rouwe.

Progressief
Wetenschappelijk onderzoeksbureau SWOV bracht drie maanden geleden een rapport uit waarin het huidige systeem scherpe kritiek krijgt. Net als het CDA ziet het bureau meer in een progressief boetestelsel. "Wat veel burgers zou aanspreken, is een strafsysteem dat mild is bij een eerste overtreding, maar strenger wordt naarmate meer overtredingen worden begaan. Er is dan meer sprake van straffen op maat." Het onderzoek is recent uitgekomen en moet nog in de praktijk worden getest. De ministers Opstelten (Veiligheid en Justitie) en Schultz van Haegen (Infrastructuur) zouden die handschoen moeten oppakken.

Logisch systeem
Bij de ANWB valt het plan in goede aarde. "Wij steunen het. Voor onze leden is het belangrijk dat een boete begrijpelijk is. Op 'even niet opletten' hoort geen zware boete te staan. Gedrag wordt eerder aangepast als het systeem logisch in elkaar zit", aldus een woordvoerder. Dit jaar zijn de verkeersboetes opnieuw verhoogd. Ze stegen met 2,8 procent. Het kabinet laat ze vrijwel ieder jaar oplopen. De inkomsten gaan naar de staatskas en kunnen gebruikt worden om gaten te dichten.

Afgelopen najaar werd duidelijk dat het geld dat de Staat 'verdient' aan trajectcontroles op de A2 en A4 wordt gebruikt om tegenvallende inkomsten uit griffierechten te compenseren. Het ging om zo'n 80 miljoen euro aan extra opbrengsten.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  30-1-2014  


|

FlitsKaart