Verkeersdeskundige over 10 maximumsnelheden op Helmondweg - Automobilist snapt er geen bal meer van



15/07/2014 Het voornemen van de provincie om het aantal maximumsnelheden op de Helmondweg (A270) uit te bereiden naar tien is volgens verkeersdeskundige Paul Barts uit Eindhoven 'waanzin'. Volgens Barts snapt de automobilist er 'geen bal meer van'. "Het kan een stuk simpeler", stelt de Eindhovenaar.

Op de amper zeven kilometer tussen Eindhoven, Nuenen en Helmond gelden al acht verschillende snelheden. Om automobilisten die 130 rijden tijdig af te laten remmen, wil de provincie nu twee nieuwe stukken invoeren waar 100 km/uur geldt.

"De essentie is dat de overheid als wegbeheerder niet aansprakelijk wil worden gesteld bij problemen", stelt Barts. "Het aantal verkeersborden groeit. De situatie op de Helmondweg is dan ook niet uniek in Nederland."

Als verkeerskundige moet Barts ook met lede ogen aanzien hoe de overheid het aantal snelheden uitbreidt. "Wie had er vroeger gehoord van 60 km/uur buiten de bebouwde kom? Of 90 km/uur op de snelweg? Het wordt alleen maar complexer."

De politie besloot vanwege de complexiteit van acht maximumsnelheden twee jaar geleden niet meer structureel te controleren op de A270, zo bleek uit interne stukken. "De versnippering van het totale traject in diverse snelheidsregimes zal niet bijdragen aan een geloofwaardige snelheidslimiet", aldus het stuk. De politie controleert maar sporadisch op de Helmondweg, zegt een woordvoerder van de politie in Oost-Brabant.

Toch is het mogelijk dat automobilisten op de Helmondweg een bon krijgen. "Dat kan als er agenten in opleiding oefenen of als toevallige surveillanten een automobilist betrappen op een snelheid 15 km/uur hoger dan de geldende snelheid."

Als een automobilist toch een bekeuring krijgt, heeft het geen zin een beroep te doen op de onduidelijke situatie. Verkeersjurist Frank Vossen van Meerts Rechtspraktijk in het Midden- Limburgse Beegden: "Automobilisten maken meer kans als een meetpunt te dicht op het verkeersbord staat."

Vossen: "De vuistregel van de procureur- generaal is dat de camera op een afstand van pakweg drie keer de snelheid staat. Dus bij 80 km/uur, moeten het bord en de snelheidsmeter op 240 meter staan."
 
 
Bron:  ED.nl
 
  Melder: Maserati Teun
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner