Verkeershandhavingsteam controleert





 

Vanaf begin april gaat het Verkeershandhavingsteam van de Verkeerspolitie Utrecht weer van start met zes maanden intensief controleren op het overschrijden van de maximaal toegestane snelheid, negeren van roodlicht en het dragen van de helm en gordel.

Snelheid
Door heel Nederland wordt intensief gecontroleerd op snelheid. Ook in de provincie Utrecht vinden deze controles plaats, voornamelijk door flitspalen en radarauto’s. De komende maanden zal het Verkeershandhavingsteam op diverse provinciale wegen ook met laserguns op snelheid controleren. Overtreders worden direct staande gehouden en met hun overtreding geconfronteerd. Lik op stuk dus. Voordeel is het verrassingseffect én de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de overtreder om zo het risico van het gedrag uit te leggen.

Roodlicht negeren? Directe confrontatie!
Negeren van rood licht is een van de belangrijkste oorzaken van een ongeval. ‘Nog even een stoplichtje pakken’ kan namelijk dramatische gevolgen hebben, vooral als er voetgangers of fietsers bij betrokken raken. De controles door het Verkeershandhavingsteam vinden plaats in de hele regio Utrecht. Ook deze verkeersdeelnemers worden direct na hun overtreding zoveel mogelijk staande gehouden: directe confrontatie met de kans om in gesprek te gaan over de gevaren van hun gedrag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat hoe groter weggebruikers het risico van de overtreding inschatten en daarna geconfronteerd worden met hun gedrag, hoe beter zij de regels naleven.

Helm op, o zo belangrijk!
Van de bromfietsers draagt landelijk inmiddels ruim 93% een helm. Bij passagiers ligt dat helaas anders: 80% van de bromfietspassagiers rijdt blootshoofds rond. Bijrijders geven vaak aan geen helm bij zich te hebben. En dit terwijl brom- en snorfietsers verreweg het meeste risico lopen van alle verkeersdeelnemers. Motorrijders van het Verkeershandhavingsteam voeren de extra helmcontroles volgens de ‘hit and run’ methode uit in de hele regio Utrecht: snel en regelmatig van controleplaats wisselen is effectief, omdat jongeren hun mobieltje gebruiken om elkaar de controleposten door te bellen. Er wordt speciaal aandacht geschonken aan de omgeving van middelbare scholen en hangplekken van jongeren.

Kinderzitjes en gordel
In de hele regio Utrecht wordt de komende maanden extra gehandhaafd op het gebruik van autogordels en kinderzitjes. De controles vinden plaats op grotere aan- en afvoerwegen binnen de bebouwde kom, bij scholen en winkelcentra. Bijzondere aandacht krijgen bezoekers van bouwmarkten en woonboulevards. Reden hiervan is dat autobestuurders en bijrijders de lading regelmatig belangrijker vinden dan het dragen van de gordel. Vanaf 1 maart 2006 gelden nieuwe regels voor het veilig vervoeren van kinderen. Van alle inzittenden wordt nu verwacht dat zij de regels kennen, te meer omdat er zowel landelijk als regionaal veel campagne voor wordt gevoerd.

Verkeershandhavingsteam
Het Verkeershandhavingsteam is een team binnen de Verkeerspolitie Utrecht dat zich uitsluitend met verkeershandhaving bezighoudt, als aanvulling op de normale sterkte van de Verkeerspolitie Utrecht. Het Verkeershandhavingsteam wordt gefinancierd en gefaciliteerd door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM). De controles van het team concentreren zich op vijf speerpunten: alcohol, roodlicht, gordel, helm en snelheid. Kijk voor meer informatie over het BVOM op www.verkeershandhaving.nl

 
 
Bron: Politie.nl
 
  4-6-2007  


|

FlitsKaart