Verkeersslachtoffers: zwaardere straf wegpiraat





 

De Vereniging Verkeersslachtoffers eist hogere straffen voor verkeersmisdrijven. Uit een overzicht van de Raad voor de rechtspraak blijkt dat rechters wegpiraten zelden achter de tralies zetten.

,,Het moet veel duidelijker worden wat je op het spel zet. Naarmate de afloop ernstiger is, moet de straf strenger worden,’’ stelt voorzitter Peter Elsenaar van de Vereniging Verkeersslachtoffers.

Volgens de Raad voor de rechtspraak krijgen acht van de tien overtreders een boete. In ruim 19 procent van de 50.000 verkeerszaken waarover de rechter zich vorig jaar boog, kreeg de dader een taakstraf. In nog geen procent van de gevallen moest een overtreder de cel in.

Elsenaar vindt dat justitie vaker moet kijken of overtreders via het wetboek van strafrecht zijn te vervolgen. Dit maakt hogere straffen mogelijk.

Volgens landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee is deze wens lastig te realiseren. Justitie moet voor delicten als poging tot doodslag bewijzen dat er sprake was van opzet. Dat is volgens Spee in verkeerszaken meestal onmogelijk. Justitie vervolgt dan op basis van de wegenverkeerswet. Daarin staan lagere maximumstraffen. Bovendien gaat het vaak om mensen die voor het eerst een zwaar ongeval hebben veroorzaakt. Dat is voor officieren veelal reden om een lagere straf te eisen.

Spee is tevreden met de huidige straffen. Hij wijst erop dat rechters tegelijk met een taakstraf vaak een ontzegging van de rijbevoegdheid opleggen. Die sanctie komt volgens hem meestal harder aan dan de werkstraf. Officier Spee pleit er wel voor wegpiraten hun taakstraf vaker te laten uitvoeren bij revalidatie-instituten. ,,De confrontatie met de gevolgen heeft een goed effect op mensen die een verkeersdelict hebben gepleegd.’’

 
 
Bron: AD
 
  19-11-2007  


|

FlitsKaart