'Verlaag accijns benzine'





 

Nederland moet in navolging van België de aanhoudende prijsstijgingen aan de pomp matigen door de accijns op benzine te verlagen. In plaats van te profiteren van de gekte op de oliemarkt dient het kabinet het op te nemen voor de burger.

Dat eist de VVD in reactie op de maatregelen die onze zuiderburen treffen. De Belgische overheid heeft aangekondigd de benzinetaks te zullen verlagen als de prijs boven de 1,50 per liter komt. Daarmee wil Brussel de portemonnee van de Belgen sparen.

'Al uitgegeven'
In ons land wil het kabinet van een dergelijke prijscompensatie vooralsnog niets weten. "Een verlaging is bij ons niet aan de orde", aldus een woordvoerder van het ministerie van Financiën gisteren. De zegsman stelt dat België een ander systeem hanteert, waardoor de accijnzen verder toenemen als de benzineprijzen stijgen.

Maar de VVD weet beter. De liberalen wijzen erop dat de zogeheten accijnsindexering achterwege dient te blijven.

Deze indexering zorgt ervoor dat de benzineaccijns automatisch wordt aangepast aan het prijspeil. " Dat gebeurt heel geniepig, heel stilletjes", zegt Kamerlid Paul de Krom. Het scheelt al zo'n 1,2 cent per liter benzine, 0,7 cent per liter diesel en 0,17 cent per liter LPG.

Ook moet de per 1 juli ingeplande milieuheffing voor diesel van 3 cent per liter en de verhoging van lpg met 1,5 cent in de ijskast, vindt de VVD. Maar de woordvoerder van Financiën zet ook daar een streep doorheen. " Daar is al rekening mee gehouden in de miljoenennota", waarmee Financiën wil zeggen dat het extra geld eigenlijk al is uitgegeven.

De Krom benadrukt dat deze zogenaamde milieuheffing gebruikt wordt om andere 'leuke' plannetjes te financieren, zoals de wijkenaanpak van PvdA-minister Vogelaar. "Het kan wel, maar ze willen niet", aldus de liberaal. Verder wijst de VVD erop dat door de geplande btw-verhoging van 19 naar 20 procent de automobilist aan de pomp ook nog eens wordt gepakt. "En dat terwijl het kabinet door de hoge olieprijs al volop profiteert van extra gasbaten."

België schat dat het effect van de accijnsverlaging ongeveer 1 cent per liter is, ofwel enkele dubbeltjes per tankbeurt.

De maximumprijs in België was gisteren 1,498. Eerder hebben de Belgische autoriteiten al de accijns voor diesel iets verlaagd, na sterk aandringen van belangenorganisaties bij de toenmalige demissionaire regering. In Nederland waren de landelijke adviesprijzen voor benzine gisteren 1,55 à 1,61 per liter, aldus United Consumers.

De autobranche, verenigd in Bovag en Rai Vereniging, geeft aan dat het heeft gevraagd om de aanstaande belastingverhoging niet te laten doorgaan. " We hebben de minister van Financiën een brief geschreven met het verzoek de aanstaande accijnsverhoging niet door te voeren. Tot nu toe hebben we nog niks gehoord", laat een woordvoerder weten.

Koninklijk Nederlands Vervoer vraagt zich af of de actie van België geen verkapte overheidssteun is. "Daarbij komt dat het verschil tussen Nederland en de andere landen steeds groter wordt."

 
 
Bron: Telegraaf
 
  1-6-2008  


|

FlitsKaart