Verreweg meeste boetes door trajectcontroles bij A’dam en Utrecht





 

Automobilisten hebben vorig jaar op de A2 en A12 meer dan 1 miljoen keer te hard langs de trajectcontroles gereden. Daarmee leidden de metingen op de twee wegen verreweg het vaakst tot boetes, blijkt uit een overzicht van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Op de A2 werd tussen Utrecht en Amsterdam 650.000 keer een automobilist 'geflitst' voor te hard rijden; op de A12 bij Utrecht was dat ruim 413.000 keer. Op de A4 bij Leidschendam reden automobilisten 250.000 keer te hard langs de metingen. Ook in 2016 stonden de A2 en de A4 boven in het lijstje.

Het totale aantal boetes van trajectcontroles liep in 2017 wel iets terug. In totaal werden naar aanleiding van trajectcontroles vorig jaar 2,1 miljoen boetes verzonden. Een jaar eerder was dat nog 77.000 meer.

Het gemiddelde boetebedrag dat mensen moesten betalen in heel Nederland voor snelheidsovertredingen was zo'n 58 euro. Als dat gemiddelde ook opgaat voor trajectcontroles zou het betekenen dat de Staat op snelwegen zo’n 121 miljoen euro ophaalde met de trajectcontroles.

Minder dan in 2016
Over de hele linie zijn iets minder verkeersboetes uitgedeeld dan een jaar eerder. In 2017 werden er ruim 9,2 miljoen verkeersovertredingen bestraft, voor onder meer te hard rijden, door rood rijden, fout parkeren en bellen in de auto. Een jaar eerder waren dat er nog zo’n 200.000 meer.

Mensen zijn iets vaker betrapt op het bellen in de auto. Ook maakte justitie bekend dat iets meer automobilisten staande zijn gehouden.

=====
Rijksoverheid schrijft: Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017

In 2017 zijn 9.223.477 verkeersovertredingen geconstateerd voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren en handheld bellen. Dat is iets minder dan een jaar eerder. In 2016 werden 9.437.717 verkeersboetes opgelegd op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Dat blijkt uit het jaaroverzicht verkeersboetes 2017*.

Hoewel het totaal aantal verkeersboetes licht afnam, is het aantal staande houdingen iets toegenomen. Het aantal staande houdingen bedroeg in 2017 384.982, tegen 357.544 in 2016. Dit komt met name omdat de politie meer boetes uitschreef voor handheld bellen: 74.561 in 2017, tegen 59.815 in 2016.

Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overschrijden van de maximumsnelheid. In 2017 zijn in totaal 7.814.043 boetes opgelegd voor te hard rijden, tegen 7.972.245 in 2016. Van de overtredingen van de maximum snelheid werden er vorig jaar 2.135.062 geconstateerd middels trajectcontroles. Dat is een lichte daling ten opzichte van de 2.212.592 een jaar eerder.
Ook is een daling te zien in het aantal geconstateerde verkeersovertredingen met behulp van een flitspaal. In 2017 ging het in totaal om 4.134.705 verkeersovertredingen, waarvan 3.893.848 voor te hard rijden en 240.857 voor het rijden door rood licht. Een jaar eerder ging het nog om een totaal van 4.322.632, waarvan 4.067.291 voor te hard rijden en 255.341 voor het rijden door rood licht.

Buitenlandse verkeersovertreders
In 2017 zijn 1.024.512 verkeersboetes naar een adres in het buitenland verstuurd. Dat is iets meer dan de 975.343 in 2016. Dat komt met name doordat meer landen zijn aangesloten op de geautomatiseerde uitwisseling van kentekengegevens op basis van de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE). Vanaf december 2016 zijn zes extra landen toegevoegd: Hongarije, Litouwen, Malta, Slowakije, Kroatië en Spanje. En in november 2017 nog eens tien landen: Estland, Finland, Italië, Letland, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Slovenië, Tsjechië en Zweden.

De inningspercentages bij personen die in het buitenland wonen zijn lager dan het totaal gemiddelde inningspercentage dat rond de 95% ligt. Het CJIB berekent het inningspercentage voor verkeersboetes een jaar nadat de boetes zijn verstuurd. Op die manier wordt er rekening gehouden met correcties en beslissingen op beroep. Het inningspercentage over 2016 is nu berekend. De inningspercentages van verkeersovertreders die in landen wonen, die sinds kort zijn aangehaakt op de kentekenuitwisseling, kunnen nog niet worden berekend. Van die landen die al langer zijn aangesloten ligt het inningspercentage veelal rond de 80% en 70%. Bij kentekenhouders uit Frankrijk ligt het percentage het laagst met 56% en bij kentekenhouders uit België het hoogst met 88,5%.

Documenten:
Overtredingen 2017 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), ofwel Wet Mulder

Instroom Wahv-beschikkingen 2017 snelheid en verkeerslichten per digitale paal per provincie

Bron: Rijksoverheid
=====

 
 
Bron: NOS
 
  2-7-2018  


|

FlitsKaart