Verschillen in verkeersregels vaak oorzaak ongevallen





 

MIDDELBURG - Nederlanders en Belgen raken in elkaars land door verschillen in de verkeersregels eerder betrokken bij ongevallen. Dit blijkt uit een analyse die het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) maandag bekendmaakte. Het ROVZ maakte de analyse samen met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland.



In België wordt bijvoorbeeld soms een oranje knipperend verkeerslicht gebruikt in plaats van een groen licht. Een automobilist die van rechts komt verliest er zijn voorrang als hij is gestopt, bij verkeerslichten moet afslaand verkeer rekening houden met tegemoetkomend rechtdoorgaand verkeer en grote groepen fietsers mogen er gewoon op de openbare weg fietsen.



Verder geldt in België buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 kilometer. De meeste ongevallen waarbij Belgen in Nederland betrokken zijn gebeuren dan ook op de 80-kilometerwegen. Belgische motorrijders blijken in Nederland vooral betrokken te zijn bij ongevallen met inhaalmanoeuvres. Volgens het ROVZ kan dit veroorzaakt worden door een verkeerde interpretatie van het inhaalverbodsbord, waarop twee auto's staan afgebeeld.



Door de verschillen in de verkeersregels ontstaan er zowel in Nederland als in België onveilige situaties met ongelukken als gevolg. Daarnaast blijken Nederlanders in België het gaspedaal flink in te trappen. De Nederlanders die betrokken waren bij ongelukken reden er te hard, hielden te weinig afstand of reden door rood licht.



De analyse is een onderdeel van een publiekscampgane die er op gericht is de verkeersveiligheid in beide landen te vergroten. Het ROVZ streeft daarbij naar een eenduidige Europese regelgeving waarbij veranderingen in de Nederlandse verkeersregels niet worden uitgesloten.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  12-1-2003  


|

FlitsKaart