Verzet tegen boetegolf





 

Werknemers van het Zeehavengebied en de Krabbepolder verzetten zich tegen de golf aan verkeersboetes die de politie vanaf 2 juni in twee weken tijd heeft uitgeschreven op de Amstelwijckweg.

Personeelsleden én relaties van bedrijven reden in de spits over de Amstelwijckweg, een sluiproute, omdat de Wieldrechtseweg in die periode was afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. De gemeente had de K. Onnesweg aangewezen als alternatief, maar die weg zat door het drukke verkeer in de spits verstopt en bovendien was het ‘omrijden’.

Vele tientallen automobilisten werden daarna tot hun grote verbazing geflitst door de politie die op de Amstelwijckweg dagenlang snelheidscontroles hield. Dat leverde volgens de bedrijven inmiddels honderden bekeuringen op. De inventarisatie is nog volop gaande.

Volgens E. Bok en M. Vermeij, afgevaardigden namens de gezamenlijke bedrijven, was het in die periode onduidelijk dat er op de Amstelwijckweg maar dertig kilometer per uur mocht worden gereden. Het enige dertig-kilometer-bord dat er stond was volgens Vermeij wettelijk enkele centimeters te klein en werd daardoor door veel automobilisten simpelweg niet gezien.

Op verzoek van de ondernemers hangen er sinds 17 juni nieuwe, grotere borden. De boetegolf is daarna gestopt.

De politie bevestigde gisteren dat er veel bekeuringen zijn uitgeschreven. ,,We begrijpen de onvrede,’’ zegt woordvoerster C. Stuij van de politie. ,,Wellicht was het verstandiger geweest deze controle vooraf aan te kondigen.’’ Desondanks blijft volgens haar overeind staan dat de snelheid massaal is overschreden, terwijl de maximumsnelheid volgens de politie wel degelijk goed was aangegeven.

Vermeij en Bok vinden de gang van zaken vreemd en oneerlijk. De verkeersactie ging volgens hen ‘alleen maar om geld’. Volgens hen zijn er ‘extreem veel controles geweest’. ,,Honderden mensen die te goeder trouw naar hun werk of naar huis reden zijn ‘beloond’ met een boete. Jongens, waar zijn we mee bezig?’’

Volgens Bok is er een aantal mensen dat letterlijk voor honderden euro’s aan bekeuringen het schip inging. ,,Je hebt er bij, die kunnen 225 euro per dag betalen. Ze reden een paar keer per dag over die weg.’’

De verwarring werd volgens Bok nog eens vergroot doordat in de week vóór de wegwerkzaamheden ook de verkeersdrempel is verwijderd, zodat de bus van Arriva de Amstelwijckweg ook beter kon gebruiken. ,,De politie is vrijwel direct daarna met flitsapparatuur gaan controleren. We voelen ons plat gezegd ‘gepakt’. Het is natuurlijk heel erg vreemd om een wegversmalling weg te halen en daarna te gaan controleren. Op zich lokt dat alleen maar uit om harder te gaan rijden.’’

Bok en Vermeij vinden dat de politie hen had moeten waarschuwen dat de verkeerscontrole eraan kwam. De meeste automobilisten wisten volgens hen niet beter dan dat er vijftig kilometer per uur op deze weg mocht worden gereden. ,,Gemiddeld is er tussen de 47 en 53 kilometer per uur gereden. Het zijn helemaal geen overdreven snelheden.’’

Woordvoerster Stuij van de politie zei gisteren dat er wel degelijk ook harder is gereden en dat er ook snelheden zijn gemeten van tachtig kilometer per uur. ,,Deze controles zijn juist ingesteld nadat bewoners van de buurtschap aan de bel trokken omdat er gevaarlijk werd gereden op de Amstelwijckweg. Er waren risico’s voor spelende kinderen én voor mensen die er wonen.’’

Volgens ondernemer D. van de Nadort zijn echter juist ook veel bewoners gedupeerd. De Dordtenaar is rond de Amstelwijckweg bonnen aan het inzamelen om gezamenlijk bezwaar te kunnen maken. Sommige mensen, óók bewoners, hebben er vijf te pakken, zegt hij. ,,Ze hebben er net weer een paar bij mij in de bus gegooid en ik verwacht er nog veel meer. Niémand is zich bewust geweest van de dertig-kilometerregel. Dit klopt gewoon niet.’’

 
 
Bron: AD.nl editie Drechtsteden
 
  25-6-2008  


|

FlitsKaart