Vijftig kilometer te hard: 18 dagen cel





 

DEN HAAG - Dat het beleid van snelheidscontroles in Europa wordt aangescherpt is niet opmerkelijk. De zuidelijke landen - Griekenland en Portugal voorop - kennen het hoogste aantal verkeersdoden per duizend inwoners.




De Duitsers zijn een verhaal apart. Zij kennen het systeem van een adviessnelheid van 130 kilometer per uur op de Autobahn (er is dan geen wettelijk maximum). Maar toch geldt op steeds meer wegen, mede door de vele bouwwerkzaamheden, een maximumsnelheid. De boetes zijn in Duitsland lager dan hier, maar nemen gestaag toe naarmate de snelheid oploopt. De Duitse politie hanteert wel een marge van tien kilometer op de snelheidscontroles, om te corrigeren voor meetfouten.



,,Dat is het minste wat ze in Europa zouden kunnen doen: een Europese norm vanaf welke snelheid er geflitst wordt. In de meeste landen is dat vanaf 10 kilometer te hard, in Oostenrijk 16 kilometer en in Spanje en België zelfs 20 kilometer,’’ zegt Martijn Hurks. Hij voert met de internetsite. flitsservice.nl strijd tegen de in zijn ogen veelal ‘onzinnige’ snelheidscontroles langs de weg.



Fair



Hurks: ,,Het systeem in Engeland vind ik wel fair. Flitspalen mogen daar alleen staan op plekken die bewezen verkeersonveilig zijn. Ze zijn goed zichtbaar en van tevoren aangekondigd. Dan is het goed. In Nederland en veel andere landen komt het toch vaak neer op het binnenhalen van geld, omdat het jaarlijkse streefbedrag moet worden gehaald.’’



De politie in de Scandinavische landen haalt dat bedrag gemakkelijk óf heeft hele hoge streefbedragen. De boetes in Noorwegen zijn het hoogste in Europa. Meer dan 20 kilometer per uur te hard leidt tot een boete van minimaal 412 euro. Meer dan 50 kilometer te hard betekent tevens een ongewenste verlenging van de vakantie met minimaal 18 dagen verblijf in de Noorse cel.



Bijna even streng zijn de Finnen en Zweden. Bekeuringen zijn in Finland inkomensafhankelijk. Hoe hoger het inkomen, des te hoger de boete, merkte ook een topman van telefoonbedrijf Nokia. Hij kon 53.000 euro betalen na een snelheidsoverschrijding van 25 kilometer.



In Zweden geldt de inkomensafhankelijkheid vanaf 31 kilometer per uur te hard, al is de hardrijder vanaf dat moment ook direct zijn rijbewijs kwijt.



Wie na vier zonnige weken de controles in Frankrijk en Spanje heeft overleefd, hoeft er niet op de rekenen dat België nog steeds een paradijs voor hardrijders is. Er geldt volgens Hurks een marge van 20 kilometer (ongestraft 140 in plaats van 120), maar daarboven is het streng. Buitenlanders zijn meer geld kwijt dan Belgen zelf.



,,We hebben een samenwerking met de Belgische justitie. We wisselen adressen van mensen met openstaande verkeersboetes, onderling uit. Een Nederlandse agent brengt vervolgens een bezoek aan de hardrijder om hem aan de boete in België te herinneren,’’ zegt het openbaar ministerie.

 
 
Bron: Utrechts Nieuwsblad
 
  24-7-2003  


|

FlitsKaart