Voor het laatst boetevrij door Europa





 

Vakantiegangers kunnen dit jaar voor het laatst praktisch boetevrij op vakantie. Volgend jaar kan dat níet meer, omdat Europese wetgeving dan een betere vervolging en inning van boetes in het buitenland garandeert.

De politie is verplicht de kentekens van overtreders aan het land van herkomst door te geven en de politie dáár moet er dan werk van maken.

De maatregel geldt in eerste instantie voor snelheidsovertredingen, door rood rijden, de gordel vergeten en rijden onder invloed. Brussel verwacht echter dat mobiel bellen (zonder handsfree), rijden zonder verzekering of rijbewijs en rijden onder invloed van drugs er spoedig bijkomen.

De achtergrond is dat het aantal verkeersslachtoffers in de EU niet langer daalt, zoals de bedoeling was. Bovendien, schrijft de Spaanse socialiste Inés Ayala Sender in een verslag dat vandaag op de agenda staat van de vervoerscommissie in het Europees Parlement, blijken automobilisten in het buitenland de verkeersregels veel sneller aan hun laars te lappen dan thuis. Hun aandeel in het aantal (dodelijke) ongevallen groeit.

In 2001 stelde Brussel zich ten doel tegen 2010 het aantal verkeersdoden te halveren. Europa, met 25 lidstaten, telde jaarlijks 54.000 dodelijke verkeersslachtoffers. Vorig jaar (met 27 lidstaten) waren dat er 40.000, een daling met 20 in plaats van 37 procent, zoals nodig was geweest. Bovendien was 2007 het eerste jaar dat het aantal niet verder terugliep.

Van de nieuwe vervolgingswet wordt veel verwacht. Automobilisten trekken zich in het buitenland vooral van snelheidsovertredingen weinig aan. Bij bemande controles geldt vaak nog een lik-op-stukbeleid, bij onbemande controles zijn er in de praktijk geen sancties. De vier overtredingen waartoe Brussel zich primair beperkt, hebben het voordeel dat ze in heel Europa als overtreding gelden.

 
 
Bron: AD
 
  15-7-2008  


|

FlitsKaart