Voorlopig geen trajectcontrole in A2-tunnels Maastricht





 

Voorlopig is er nog geen trajectcontrole in de A2-tunnels in Maastricht. En dat betekent dat hardrijders komende weken veel minder risico lopen op een boete.

Rondom de opening van de tunnels werd aangekondigd dat er ook trajectcontrole ingevoerd zou worden. Nu blijkt dat deze pas rond maart actief is. Komende weken wordt het systeem eerst uitgebreid getest.

Verbinding
"Er moet onder meer gekeken worden of de camera's goed gericht staan, of nummerborden uitgelezen kunnen worden en of de snelheidsmeting klopt", legt Mariël van Dam van het Openbaar Ministerie uit. "Ook moeten we testen of de verbinding met het CJIB in Leeuwarden werkt." Die organisatie is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk versturen van de boetes.

'Politie houdt oogje in het zeil'
Het Openbaar Ministerie waarschuwt dat het niet zo is dat je nu zonder zorgen te hard kan rijden. "Iedereen wordt geacht zich aan de maximumsnelheid te houden. De politie houdt zeker een oogje in het zeil." Er worden onder meer mobiele flitsers ingezet en ook agenten op de motor houden de boel in de gaten.

Boete
Zodra de trajectcontrole actief is, krijg je een boete als je een paar kilometer per uur te hard door de tunnels rijdt. Vanwege de foutcorrectie krijg je een bon als je in de tunnelbuis waar je 80 km/u mag 87 km/u of harder rijdt. In de tunnelbuizen waar de snelheid 100 km/u is, geldt dit vanaf 108 km/u. De hoogte van de boete is gelijk aan de prijs van bonnen in de rest van het land. Ook buitenlanders die gepakt worden ontlopen de boete niet. De prenten worden gewoon per post naar het land van herkomst gestuurd.

Gemiddelde snelheid
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van voertuigen op een bepaalde weggedeelte gemeten. In Maastricht staan de camera's buiten de tunnel. Dat betekent dat de gemiddelde snelheid over de hele afstand door de tunnel wordt gecontroleerd

 
 
Bron: 1Limburg
 
  1-3-2017  


|

FlitsKaart