VVD wil flitspalen langs Singel





 

De VVD in de Amsterdamse binnenstad pleit voor het plaatsen van flitspalen langs het noordelijke gedeelte van het Singel, tussen Centraal Station en Raadhuisstraat. Op deze manier moet worden voorkomen dat de gracht nog langer dienst doet als sluiproute voor zwaar verkeer, zoals vrachtwagens, vuilnisauto’s en touringcars.
Voertuigen die zwaarder zijn dan 7,5 ton, mogen – op enkele hoofdroutes na – niet door de Amsterdamse binnenstad rijden. Chauffeurs die toch met hun wagen in het centrum moeten zijn, dienen een speciale ontheffing aan te vragen.

Beboeten
Onlangs bleek uit onderzoek van stadsdeel Centrum dat bijna de helft van de zware vrachtwagens zich zonder ontheffing buiten de hoofdroutes begeeft. De politie handhaaft nauwelijks. Het Singel wordt gebruikt als sluiproute voor de Spuistraat, die hoofdroute is.
Flitspalen of camera’s zouden volgens het liberale deelraadslid Hoolsema kunnen helpen bij het traceren en beboeten van overtreders.


„Vuilniswagens, bussen met toeristen en vrachtverkeer.
Alles wat er niet mag komen, rijdt nu wel op het Singel. Dit tot ergernis van de bewoners”, meldt het deelraadslid.

Betonwagens
Niet alleen de VVD, maar ook D66 komt ondertussen met voorstellen om de hoeveelheid zwaar vrachtverkeer dat dagelijks door de binnenstad dendert, te verminderen. De partij pleit niet zozeer voor aanpak van sluipverkeer in delen van het centrum, maar stelt wel voor om grote, zware betonwagens voortaan uit de binnenstad te weren.
Volgens de democraten worden ontheffingen voor zwaar vrachtverkeer nu te snel afgegeven. De grote be-tonauto’s die nu door hartje Amsterdam mogen rijden, zouden schadelijk zijn voor wegdek en monumentale panden. Door de hoge wieldruk van de wagens ontstaan (bijvoorbeeld bij het passeren van een drempel) „harde klappen die de omgeving doen trillen”. D66 pleit voor het stimuleren van kleinere betonwagens.

 
 
Bron: telegraaf
 
  3-6-2007  


|

FlitsKaart