Wat U zegt.





 

Morgen organiseren Jantje Beton en 3VO de Nationale Straatspeeldag. Honderden straten in heel Nederland worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer om de jeugd een veilige eendaagse speelplek te geven. Ook worden onveilige plekken gemarkeerd in de hoop dat de plaatselijke politiek daar iets aan doet. Niet iedereen staat te juichen bij dit evenement.



Martijn Hurks, oprichter Flitsservice.



Wat is er mis met meer veiligheid voor kinderen?



Wij willen aantonen dat problematiek van de verkeersslachtoffertjes niet in de woonwijken ligt. Daar gebeuren bijna geen ongelukken. Die vinden juist plaats als de kinderen naar school gaan, op provinciale wegen of op een druk kruispunt. Bijna niemand rijdt in woonwijken echt hard. We zijn daar al superveilig. Je kunt er wel prikkers op gevaarlijke punten neerzetten, maar de echte problemen liggen buiten de buurt. Daarnaast moeten ouders hun kinderen erop wijzen dat ze niet bij gevaarlijke wegen mogen spelen. Op scholen wordt nog nauwelijks verkeersles gegeven, alleen als een onderwijzer een keer zijn verantwoordelijkheid neemt.



Dus 3VO heeft het mis?



Het beleid van 3VO komt autohatend over. Het hoofd Autobeleid daar is ook een verklaard autohater. Het is puur altijd de auto die het gedaan heeft. Maar als je de oorzaken van de ongelukken analyseert dan blijkt dat er van de vijftig ongelukken met dodelijke afloop de auto negentien keer niet de 'schuldige' is. Splits alle ongelukken maar eens uit naar wegsoort, dan is meteen duidelijk hoeveel verkeersdoden er in een woonwijk vallen.



U rijdt zelf auto?



Ja. Mensen denken dat ik zo'n scheurende automobilist ben, maar ik ga met de trein naar mijn werk. Ik ben niet zo'n vertegenwoordigerstypetje.

(Rik Niesten)

 
 
Bron: Bron:  Metro
 
  6-4-2003  


|

FlitsKaart