Wegen begin 2006 veel drukker





 

AMSTERDAM - De eerste drie maanden van 2006 was het op de Nederlandse wegen een stuk drukker dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. De filedruk, de lengte van de files maal de duur, nam met 19,2 procent toe. Dat bleek zondag uit cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID).



De tweede helft van februari en de hele maand maart springen in het oog. Toen was het maar liefst 30 procent drukker dan een jaar eerder.




80-kilometerzones


De stijging wordt onder meer veroorzaakt door de 80-kilometerzones die op 1 november 2005 op snelwegen rond de grote steden zijn ingesteld. Op die trajecten samen steeg de filedruk met 28,8 procent. In de analyse van de eerste zes weken was het verschil nog 5 procent. Dat betekent volgens de VID dat de situatie op de wegen waar een maximumsnelheid van 80 kilometer bestaat, verslechtert.



A12


Negatieve uitschieters zijn de A20 bij Rotterdam richting Gouda, met een stijging van 33,7 procent, en de A12 richting Den Haag, waar de filedruk steeg met ruim 38 procent. De zone op de A12 bij Voorburg richting Den Haag spant de kroon. Daar vervijfvoudigde de drukte. Volgens de VID is dat te wijten aan een combinatie van 80-kilometerzones, de spitsstroken op het Prins Clausplein en een overbelaste afrit Voorburg. Alleen op de A10-West bij Amsterdam is het effect van de 80-kilometerregel, zij het beperkt, positief.



Grootste knelpunt


Met stip het grootste knelpunt was begin 2006 bij Zoeterwoude-Rijndijk op de A4 in de richting Delft. De oorzaak van de problemen ligt daar in een rijbaanversmalling. Het Kleinpolderplein op de A13, vorig jaar verreweg het drukste stuk op de Nederlandse wegen, daalde naar de derde plaats in de filetop. De maximumsnelheid van 100 kilometer per uur die op de A13 is ingesteld, lijkt bij te dragen aan een betere doorstroming, aldus de VID.

 
 
Bron: NU.Nl
 
  4-2-2006  


|

FlitsKaart