Weigerende chauffeur veroorzaakt kilometers file A12





 

Een Duitse vrachtwagenchauffeur heeft maandagochtend enorme problemen veroorzaakt op de A12 Arnhem - Utrecht. Rond 07:30 uur kreeg de chauffeur een lekke band ter hoogte van Driebergen. Vervolgens wilde de Duitse bestuurder zijn band ter plaatse verwisselen.

Gebruikelijk is dat er na een incident een weginspecteur van Rijkswaterstaat ter plaatse komt om de situatie te beoordelen, maar dit duurde langer omdat de weginspecteur door de file moest om bij de vrachtwagen te kunnen komen.

Bij de chauffeur aangekomen werkte deze niet mee om zijn wagen weg te laten slepen waarop de weginspecteur behalve de berger ook het KLPD vroeg om ter plaatse te komen. Echter hadden ook zij moeite om op de plaats van bestemming te komen. De file was toen al opgelopen tot bijna 20 kilometer en de vertraging daarbij bedroeg bijna drie uur.

Toen de chauffeur er lucht van kreeg dat ook de politie was ingeschakeld, koos hij eieren voor zijn geld en stemde in met berging van zijn vrachtwagen. De truck is naar Bunnik gebracht, waar hij alsnog zijn band heeft vervangen. De vrachtwagen heeft uiteindelijk bijna twee uur de rechterrijstrook ter hoogte van Driebergen bezet gehouden.

Het lag al in de lijn der verwachting dat het verkeer op de A12 vanaf maandag hinder zou ondervinden. Sinds dit weekend rijdt het verkeer bij Driebergen richting Utrecht rijdt al over het nieuwe viaduct en over niet al te lange tijd (half november uiterlijk) gaat ook het verkeer richting Arnhem over het nieuwe viaduct.

Toen de vrachtwagenchauffeur de rechterrijstrook blokkeerde was het vrijwel onmogelijk voor de enorme stroom verkeer om de bottleneck te passeren. Achter de vrachtwagen ontstond een file van 22 kilometer omdat iedereen over één rijstrook geleid werd.

De VerkeersInformatieDienst registreerde een reistijd van bijna drie uur tussen het knooppunt Maanderbroek en Utrecht over de A12. Er waren diverse alternatieve routes beschikbaar, maar ook daar werd forse vertraging gemeten.

Zo werd het verkeer richting Utrecht rond 08:15 uur omgeleid via de A50, de A15 en de A2. Deze route liep echter ook helemaal vol. Hier bedroeg de extra reistijd anderhalf uur. Dit in combinatie met de omrijdtijd en de reguliere reistijd was dat evenveel als aansluiten in de file.

Tegen 09:00 uur was het het verstandigst om vanaf het knooppunt Maanderbroek om te rijden via de A30, de A1 en de A28 richting Utrecht. Ook hier liep de extra reistijd echter behoorlijk op.

Toen de rechterrijstrook uiteindelijk om even na half tien vrijgegeven kon worden kon de file in rap tempo oplossen. Om 10:15 uur was deze in zijn geheel verdwenen.

 
 
Bron: vid.nl
 
  31-10-2011  


|

FlitsKaart