West: Dinsdag werd de eerste van veertien flitspalen geplaatst op de Westelijke Randweg





 

HAARLEM - Nieuwe flitspalen op de Westelijke Randweg in Haarlem krijgen de modernste snufjes om te voorkomen dat ze worden vernield. Ze worden voorzien van hitte- en rookmelders en sensoren die reageren op heftige bewegingen. Een radar slaat alarm als iemand zich binnen een meter van de flitspaal begeeft.



Standaard zijn de flitskasten al uitgerust met kogelwerend glas en dubbele beplating. Afhankelijk van de plek waar ze komen te staan, krijgen de veertien nieuwe flitspalen op de Westelijke Randweg en Delftlaan (allebei N208) extra beveiliging. Dat zal voornamelijk op plaatsen gebeuren waar weinig toezicht is. De sensoren van de extra beveiligde snelheidsmeters komen in direct contact te staan met de meldkamer van de politie.



Gisteren is begonnen met de plaatsing van de flitspalen. Naar verwachting zal het tot september of oktober duren tot alle werkzaamheden zijn afgerond en de palen in gebruik kunnen worden genomen.



De beveiligingsmaatregelen zijn het antwoord op de golf van vernielingen. Vandalen trekken de palen omver, steken ze in brand, stelen de camera's of maken de flitskasten zwart. De kosten van de aanleg van een paal kunnen oplopen tot 25.000 euro, de camera kost nog eens een zelfde bedrag. De 'flitskastenterreur' leidde ertoe dat de gemeente Haarlemmermeer vorig jaar besloot geen geld meer te steken in flitspalen.



Volgens het Haarlemse bedrijf Gatsometer, wereldmarktleider op het gebied van flitspalen, is er de laatste twee jaar steeds meer vraag bij opdrachtgevers naar beveiligde snelheidsmeters. Een aanzienlijk deel van de nieuw opgeleverde palen is uitgerust met de anti-vandalisme sensors, aldus een woordvoerder. De nieuwste beveiligingsmaatregel is de radar die alarm slaat als iemand in de buurt komt. Op enkele proeven na is deze radar nog niet eerder toegepast.



Gatsometer levert de veertien nieuwe flitspalen op de Westelijke Randweg. Het openbaar ministerie en de politie gaven opdracht hiertoe, in een poging het grote aantal ongelukken terug te dringen. De N208 in Haarlem staat bekend als het drukste en gevaarlijkste stuk provinciale weg van Noord-Holland.



Door op elke kruising twee flitspalen te plaatsen moeten vooral fietsers en voetgangers beter beschermd worden. De camera's registreren ook automobilisten die door rood rijden. Overigens zullen niet alle flitspalen tegelijkertijd daadwerkelijk zijn uitgerust met een camera. De camera's rouleren.



Volgens de politie Kennemerland is aangetoond dat de snelheidsmeters beter rijgedrag tot gevolg hebben. Volgens de politie daalde het aantal ongelukken in Haarlemmermeer mede dankzij flitspalen aanzienlijk.



 
 
Bron: haarlems dagblad
 
  18-7-2002  


|

FlitsKaart