Woede om weren terreinauto's





 

AMSTERDAM - Het plan van de gemeente Nijmegen om grote terreinwagens te weren heeft in het hele land tot een storm van kritiek geleid. Niet alleen de autovereniging RAI, de Bovag, de Nijmeegse VVD en winkeliers, maar ook de Algemene Nederlandse Vereniging van Terreinvoertuigen en de Tweede Kamer zijn faliekant tegen het opmerkelijke parkeer- en rijverbod.



"Dit is een bijzonder onbezonnen, ondoordacht en onrechtvaardig besluit " , aldus VVD-Kamerlid Pieter Hofstra in een reactie op de door de Nijmeegse GroenLinks-fractie voorgestelde maatregel. CDA-Kamerlid Marleen de Pater noemt het plan "een vorm van symboolpolitiek", terwijl LPF-Kamerlid Joost Eerdmans spreekt van "een hetze tegen eigenaren van terreinwagens".
De GroenLinks-fractie in Nijmegen daarentegen beschouwt het aanvaarden van haar voorstel als een klinkende overwinning. Volgens Wouter van Eck, fractievoorzitter van GroenLinks, horen de terreinwagens thuis in de woestijn of in de bergen. "Niet op straat, want ze veroorzaken enorm veel milieuschade."



De Nijmeegse fractieleider spreekt over 'aso-bakken' en 'PC Hooft-tractoren' waarmee er vrolijk op los wordt gewinkeld.



Peter-Paul Leferink op Reinink, fractievoorzitter van de Nijmeegse VVD, vindt het daarentegen een "belachelijk" plan. "Hier worden autobezitters gediscrimineerd. Het is onverteerbaar dat een gemeente gaat uitmaken in welke auto je wel en niet mag rijden. Straks bepalen ze hier nog welke schoenen je mag dragen", aldus de liberaal, die een lawine aan processen-verbaal en proefprocessen van auto-importeurs verwacht. De Nijmeegse ondernemersvereniging heeft inmiddels woedend gereageerd op het verbod. Het zou schade berokkenen aan het imago van de oudste stad van Nederland. Ook de RAI Vereniging en Bovag zijn niet blij met de ontwikkelingen in Nijmegen. "Het is een absurd voorstel. Bovendien vergelijkt de Groenlinks-fractie in Nijmegen het plan met maatregelen in Londen en Parijs. Maar in die steden is alleen nog maar gesproken over mogelijke plannen", aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging en woordvoerder namens Bovag. De Algemene Nederlandse Vereniging van Terreinvoertuigen heeft inmiddels veel telefoontjes van haar leden ontvangen die boos zijn over de voorgenomen maatregelen in Nijmegen.



Minister Peijs (Verkeer) laat weten dat een gemeente, zoals Nijmegen, zelf mag bepalen of ze een parkeerverbod instelt. Parkeren is namelijk gemeentelijk beleid, zo stelt de CDA-bewindsvrouw.



Op verzoek van GroenLinks in de Tweede Kamer heeft Peijs wel een onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de terreinwagens. Daarbij wordt gekeken of een bepaalde categorie auto's onveiliger is dan andere. Het voorstel van GroenLinks om deze auto's zwaarder te belasten is volgens de minister weinig zinvol, omdat de eigenaren vaak zonder veel moeite de hogere lasten kunnen betalen.



Wassenaar


De inwoners van Wassenaar hoeven in ieder geval niet bang te zijn dat ze hun terreinwagen in de toekomst niet meer in de buurt van de exclusieve winkeltjes in het dorp kunnen parkeren. Dat zegt de Wassenaarse afdeling van de VVD, tevens de grootste partij in de gemeenteraad, in een reactie op het parkeerverbod in Nijmegen.



"We hebben heel veel van dit soort auto's hier rondrijden. Bovendien zijn de wegen hier breed genoeg en ook de parkeerhavens zijn berekend op grotere auto's", aldus fractievoorzitter R. Perik. Overigens rijdt ook een van de bekendste inwoners van Wassenaar, prins Willem-Alexander, in een Volvo-terreinwagen.



In Amsterdam, de plaats waaraan de 'PC Hooft-tractor' zijn naam dankt, is het stadsbestuur allerminst van plan de wagens aan banden te leggen. Verkeerswethouder Mark van der Horst (VVD) spreekt van "links hobbyisme" en ziet niet hoe een stad de vrije doorgang van normaal gekochte auto's kan belemmeren.



"Als er vanuit Den Haag regels worden opgelegd, prima, maar Amsterdam gaat daar niet zelf mee beginnen. Dat kan niet eens, lijkt ons", aldus de woordvoerster van Van der Horst. Vooralsnog lijken er in de gemeenteraad ook geen stemmen op te gaan om de 'tractoren' de toegang tot de hoofdstad te weigeren.

 
 
Bron: Autotelegraaf
 
  22-10-2004  


|

FlitsKaart