Zeven op de tien weggebruikers willen meer trajectcontroles (BE)





 

Zeven op de tien Belgische weggebruikers willen meer trajectcontrole op de Belgische wegen. En meer dan de helft van de weggebruikers is gekant tegen radarverklikkers in wagens. Dat blijkt uit de resultaten van de Mobiliteitsbarometer die mobiliteitsorganisatie VAB bekendmaakte. Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts belooft nog meer in te zetten op trajectcontroles in de toekomst. Volgend jaar zal het aantal trajectcontroles al verdriedubbelen tot 21.

Uit het onderzoek dat VAB liet uitvoeren bij 2.000 Belgische weggebruikers vanaf 18 jaar blijkt dat 7 op de 10 willen dat de trajectcontrole in België wordt uitgebreid. Voor 6 op de 10 ondervraagden moeten er vooral snelheidsbeperkende maatregelen komen in de bebouwde kom.

Verantwoord rijgedrag
De VAB wil dat de efficiëntie van de huidige trajectcontroles wordt geëvalueerd alvorens de nieuwe systemen geïnstalleerd worden. "Het moet de bedoeling zijn om de bestuurders aan te zetten tot een meer verantwoord gedrag en niet tot het opdrijven van het aantal verkeersboetes", zegt de VAB.

Het doorslaggevende element in de keuze van Ben Weyts voor meer trajectcontroles is het effect op het aantal ongevallen. "De huidige trajectcontroles leiden tot een daling van het aantal letselongevallen en dus tot meer verkeersveiligheid."

Helft minder ongevallen met gewonden
Vanaf 2015 wordt het aantal trajectcontroles in Vlaanderen alvast opgetrokken van 7 tot 21. Er komen 11 nieuwe trajecten in de provincie Antwerpen, 2 nieuwe trajecten in de provincie Vlaams-Brabant en 1 nieuw traject in de provincie Limburg. VAB wijst in een persbericht op de voordelen: de zware snelheidsovertredingen dalen spectaculair; er ontstaat een homogener verkeersbeeld met minder emissies van uitlaatgassen tot gevolg; het aantal ongevallen met gewonden daalt met 50 procent.

Flitspalen
Net zoals mobiliteitsorganisatie VAB haalt Weyts de positieve invloed van trajectcontrole aan op het verkeersbeeld. "Mensen gaan niet bruusk in de remmen zoals bij flitspalen, om daarna opnieuw sneller door te rijden", laat Weyts optekenen.

Hoewel Weyts nog meer zal inzetten op deze vorm van snelheidsbeperkende maatregelen, zal de flitspaal niet verdwijnen. "Punctuele snelheidscontroles via flitspalen blijven natuurlijk wel zinvol en nodig op secundaire wegen bijvoorbeeld aan kruispunten, rode lichten, schoolomgevingen, doortochten in dorpskernen enzovoort", besluit de minister.

Tegen radarverklikkers
De VAB-Mobiliteitsbarometer toont ook aan dat meer dan de helft (55 procent) van de ondervraagden gekant is tegen het gebruik van radarverklikkers in de wagen, zoals de Coyote. Zes op de tien ondervraagde weggebruikers wil ook dat voortaan enkel de zone wordt aangeduid waar een snelheidscontrole plaatsvindt, en dus niet de specifieke locatie.

De mobiliteitsorganisatie hoopt dat de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts meer werk zal maken van de communicatie rond het controlebeleid. "Dat we het in Vlaanderen niet goed aanpakken, blijkt uit onze slechte score inzake verkeersslachtoffers wanneer we dit in het Europese kader bekijken", besluit VAB in zijn persbericht.

 
 
Bron: hln.be
 
  13-10-2014  


|

FlitsKaart