Alcohol, niet in het verkeer



Datum van foto's:
Tijdstip: 16.30 uur
2787x

Vandaag toen ik mijn dochtertje op ging halen, die in Arnhem logeerde, kwam ik op de N224 het volgende tafereeltje tegen. Eerst maar even mijn dochtertje opgehaald en op de terugweg een plekje zoeken voor een reportage.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Zo te zien een alcohol controle en meestal is dit gecombineerd met een lasercontrole. De lasercontroleur had ik nog niet opgemerkt ondanks dat ik er op lette tijdens het naderen. Om een repo te kunnen maken nam ik dezelfde afslag waarheen de geselecteerde automobilisten door de agent op de kruising gedirigeerd werden. Bij het aansluiten mocht ik ook even blazen alvorens ik de auto kon parkeren, uiteraard niets gedronken.

De afslag leidde ons naar de “van nieuwenhuijzenweg” waar ook o.a. de KLPD Wolfheze gehuisvest is. Deze controle werd door het VHT Verkeers Handhavings Team Gelderland gehouden, en na het voorstellen was foto’s maken geen probleem.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De Alco Sensor IV van de firma Honac waarvan er een viertal hier aanwezig waren en die de voorselectie konden maken van bestuurders die toch iets alcoholhoudends gedronken hadden. Mocht de uitslag positief zijn wachtte de betroffen persoon een tweede test, deze werd dan op een nauwkeurigere alcoholtester op het bureau uitgevoerd.

Naast de opvallende zuurstok auto was ook deze transporter aanwezig waarin een “stop politie” display lag. Het kenteken staat niet in de kentekenlijst dus waar deze thuishoort is mij onbekend. Bij navraag bleek er toch een combinatie met een lasergun te zijn. Dus nog maar eens goed rondkijken en uiteindelijk zag ik aan de overkant van de kruising iemand onopvallend staan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier werd inderdaad gelaserd op auto’s die via de N224 (Amsterdamse weg) deze kruising naderden. Er werd erg rustig gereden volgens de BOA en hij hield ook een redelijke marge aan. Op deze weg is de Vmax 80 Km/uur en bij 95+ werd er een signaaltje gegeven aan het ontvangstcomité voor een opvoedend gesprek met financiële consequenties.

De betreffende BOA vertelde dat als er sneaky foto’s van hem gemaakt werden hij zelfs de camera in beslag zou nemen. Daarop vertelde ik hem dat ik mijn camera aan niemand afstond en enkel toestemming als “kennisgeving” vroeg, indien dat niet gegeven zou worden zou ik alsnog mijn gang gaan en gewoon foto’s maken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat de laser BOA aanstalten maakte om te stoppen met laseren was een melding naar flitsservice.nl overbodig. Na voldoende plaatjes te hebben geschoten nog een laatste overzichtsfoto van de controle waarbij 6 agenten betrokken waren en de blaaspijpjes volop gebruikt werden. Tot het moment van mijn vertrek was de vangst nog zero.

Ik heb nu voor de derde keer in 32 jaar autorijden mogen blazen bij een alcoholcontrole, deze keer eigenlijk op vrijwillige basis omdat ik zelf deze afslag nam en zodoende in het rijtje mogelijke klanten kwam te staan. Verhoudingsgewijs is één keer in de ongeveer tien jaar toch wel erg weinig ten opzichte van dagelijks meermalen gecontroleerd te worden op snelheid.



Tekst en foto's: King-Leo




Terug naar het reportage overzicht