Flits flits flits op zondag op de A28 vlak voor klaverblad Hoogeveen...



Datum van foto's: zondag 18 februari 2007
Tijdstip: 16:00 uur


Zoooooo zondag 18 februari. Vanwege de voor sommige bekende reden heb ik sinds 17 juli 2006 geen repo’s meer gemaakt. Had al eerder een poosje een media-stilte gehad (…) maar het bloed kruipt toch waar het heen wil. Na vandaag eens lekker tot 12 uur in m’n nest gebivakkeerd te hebben zag ik rond een uur of 2 ’s middags in de quick-chat een melding van de N48 voorbij komen, welke niet ingevoerd werd. De locatie was nogal vaag gemeld:

radar ov n48 hoogeveen ri emmen thv de laaste overgang ri ommen (de haag?) door een kliko (colt) > del.


Ik besloot de auto nog even te laten snorren en de melding te checken.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Besloot alleen een repo te maken als de kliko daadwerkelijk op een nadere locatie zou staan.
Vlak voor Ommen en nog geen k#tkliko. Wat wel opvalt de laatste tijd zijn de nieuw aangebrachte borden voor gevaarlijke stoffen (omleidings-) routes. Misschien wel geplaatst na de onderzoeken met de gevaarlijke stoffen camera’s
!??!?!

Tot aan de N348/hmp 80.4 is niets aangetroffen. Had nog willen doorrijden naar de plek waar vorige week een zeer ernstig ongeval was gebeurd, maar dit was me te ver. Op de N48 staat men wekelijks.

Meldingen van de N348 ( en dan het stuk Raalte-Ommen) komen we weinig tegen. Gezien het persbericht had dit ongeval niets met snelheid te maken, maar een menselijke fout. Zulke ongevallen kun je niet voorkomen, wel deels uitsluiten. 4-Baans met middengeleiding. Mocht het ooit zover komen, tot die tijd heeft een VROS op deze weg meer effect dan een aantal kliko’s die puur snelheid meten en bestraffen als je over de limiet gaat, in plaats van verkeersgevaarlijk gedrag aanpakken.
Na Ommen de eerstvolgende afslag genomen en terug “gereden”. Ik besluit afslag Balkbrug te nemen om te kijken of daar ook op deze zondag weer het vuilnis buiten zou staan. Yes… bingo. Omgedraaid en even een praatje gemaakt. Bleek men net de kliko’s ingeladen te hebben. Het ging hier om de N377 t.h.v. hmp 20.6.

2 Keer gemiste afvalbakken, altijd goed!!!!! Ben doorgereden richting de A28/Lichtmis om even de auto op de A28 lekker los te laten gaan. Onderwijl was op de radio te horen dat men vlak voor Hoogeveen zou staan bij een bekende “kassa-plek”.

Stukje binnendoor gestoken en ja hoor, hij stond er nog.

De melding daarop als volgt doorgegeven:

radar dr a28 meppel ri hoogeveen thv hmp 132.6 nog voor knpt hoogeveen achter de brugleuning
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Gelijk maar met de spreekwoordelijke deur in huis gevallen en aangegeven dat ik nu eindelijk maar weer eens een repo zou maken en hij de pisang was. Besloten werd om gelijk even de score te bekijken. Meelopen naar boven was geen probleem, besloot me sowieso “laag” te houden om auto’s niet te laten schrikken. Op bovenstaande staat zo te zien het statief duidelijk zichtbaar.

Echter, op deze foto, leunend door de vangrail, is te zien dat deze moeilijk waar te nemen was. Getrainde ogen zouden de controle wel zien, maar gezien het aantal flitsen was dit vandaag niet echt het geval. Zelfs niet toen we er vol naast stonden, een aantal ging ook toen nog op de foto.
Een kijkje op het display leverde het gegeven dat de set uiterlijk eind juli 2007 weer her-ijkt moet worden en dat er vanaf 14:30 uur reeds 232 bestuurders de vastgestelde maximum snelheid hier “overtreden” hadden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit op een aantal van 1590 passanten ( 159x10). Een score van 14,5 %. De laatste keer dat ik dit punt bezocht heb, dateert van 4 mei 2006.
En als je dan toch boven staat, ook nog even een shot in de richting van waar men vandaan komt. Knooppunt/klaverblad Hoogeveen begint ca. 500 meter verderop ( vanaf hier gezien achter mij) met een uitvoeger richting de N48/Ommen. Daarna de wisselstrook voor het verkeer dat vanuit de richting Groningen komt en daar heen wil.

In mijn beleving is dit 1 van de kortste uit- en invoegstroken, waar bestuurders dan ook met enige regelmaat in conflict komen met gelukkig meestal materiële schade tot gevolg. De “mooiste” was een paar jaren geleden, toen een auto boven op de vangrail tussen de rijbanen belandde čn tussen 2 pijlers. Blijft toch knap.

Het meest recent (mij bijgebleven ongeval) is een ongeval door een vrachtauto, welke een container verloor
omdat hij uit moest wijken voor een auto die alsnog de auto er voor gooide.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De pakezel van vandaag. Mocht er bij het bergingsbedrijf vandaag geen melding binnen zijn gekomen, dan heeft deze uit eigen kracht weer de vaste ondergrond bereikt. Nog even over het klaverblad.

Het ongeval gebeurde toen door het volgende:
Een vrachtwagen met aanhanger, op weg naar Schoonebeek, reed daar in oostelijke richting.
De truck werd ingehaald door een bestuurster van een Alfa Romeo, die plotseling naar rechts ging, invoegde en hard remde vóór de truck.
De trucker kon door hard remmen en uitwijken voorkomen, dat hij de personenauto verpletterde, maar de truck raakte onbestuurbaar.

De combinatie raakte de vangrail langs de middenberm en zwaaide terug naar de rechter rijstrook, waar hij een lichtmast en een bord ramde.
De truck kwam achterstevoren tot stilstand, de aanhanger, waarop een container vol exotisch geblikt fruit, ging op z'n kant.


Omdat die strook zo kort is is het soms erg onoverzichtelijk. Het zou kunnen zijn dat men hier vandaag gestraft wordt omdat het VHT wil dat men met de vastgestelde maximum snelheid het klaverblad nadert. Op zich is daar wel wat voor te zeggen. Als ik daar zelf rijd, dan voeg ik liever hangend achter een vrachtauto uit dan met 120 de wisselstrook op te schieten. Aan de andere kant, tja, zie die vorige repo
Na het nemen van de foto’s nog even plaatsgenomen in de Focus, vanwaar uit de opstelling redelijk in de gaten gehouden kon worden. De flitsen waren goed te zien door de weerkaatsing in de vangrail en hij ging helaas veel te vaak af…..

Opeens komt er iemand aangelopen. Collega? Nee, dat niet. Iemand die aangaf net op de foto te zijn gegaan. “Ja, klinkt een vreemd misschien” begon hij zijn verhaal….. er was wat kapot geweest aan zijn wielophanging en hij wilde testen of de trilling er nog in zat. Trillen deed hij bij 100/110.

Normaal rijdt hij ( natuurlijk) altijd rustig, zo’n 90/100 ( slakkensnelheid op de A28 maar goed) maar vandaag wilde hij dus nagaan of de trilling er nog in zat. Hij vroeg of hij op voorhand een brief kon schrijven om het uit te leggen. Dit is “niet” mogelijk, gewoon wachten op bericht van het CJIB of de officiër. Vroeg de man hoe “dik” hij op de foto was gegaan. “Nou, euhmmm, wijzer stond zeker op de 160”…….. jaaaaa duur testje……
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tot zover een repootje van mijn kant. Conclusie? Zie de tekst bij de voorlaatste foto en vooral de vorige repo. Blijf het een dubieus punt vinden, sowieso het geflits op snelwegen. Laat er maar een paar VROS-sers extra op lopen. En dan niet voor de snelheden, maar de overige excessen er uit vissen!!!!


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht