Grote alcoholcontrole op de A13



Datum van foto's:
Tijdstip: 0.30 - 1.00 uur
4023x

Onderweg naar huis van de Flitsservice Berenmeeting in Houten kwamen Petertjuh, Bar-E en ik in een grote alcoholcontrole terecht op de A13. Na contact gehad te hebben met de leidinggevende van de controle was foto’s maken geen probleem. Aan de controle deden het KLPD Breda, KLPD Waddinxveen en KLPD Ouder-Amstel mee. Een vrij grote controle dus.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Er waren tevens wegwerkzaamheden net na de alcoholcontrole bezig waardoor het zo goed als stil stond op de A13. Het meeste verkeer dat gecontroleerd werd, was het verkeer dat de afslag nam naar het tankstation.

Al werd er zo af en toe ook verkeer door een motoragent het terrein van het tankstation opgeleid.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aldaar aangekomen werd je eerst door een KLPD Volvo met catchken gecontroleerd en daarna mocht je even blazen. Was dit goed was je hoogstens 2 minuten extra tijd kwijt.

Er werd op de baan naar het parkeerterrein gecontroleerd en op de baan naar het tankstation. Er was dus de mogelijkheid om een groot aantal voertuigen tegelijk te controleren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Helaas had natuurlijk niet iedereen alles in orde, maar gelukkig waren de meesten mensen zonder te veel alcohol of nuchter aan het rijden.

Het KLPD heeft de hele week gecontroleerd op alcohol. Een persbericht hier van is hier onder te lezen.

Bij landelijke alcoholcontoles 99,1% nuchter

De Nederlandse politie en de Koninklijke Marechaussee hebben in week 23 van 7 tot 14 juni 2010 tijdens Europese alcoholcontroles 20426 bestuurders gecontroleerd. In 99,1 % van de blaastesten was er sprake van een nuchtere bestuurder. Bij 298 bestuurders, onder wie 86 beginnende bestuurders (ruim 28%), sloeg de tester positief uit. Van 88 bestuurders is het rijbewijs direct ingevorderd. De hoogst gemeten waarde bedroeg 1205 ug/l (2,7 promille), terwijl 220 ug/l (0,5 promille) maximaal is toegestaan. Voor beginnende bestuurders is deze grens maximaal 0,2 promille.

Op 106 locaties in het hele land controleerden 465 medewerkers van politie en Koninklijke Marechaussee de afgelopen week bestuurders op het gebruik van alcohol. Tegen 298 bestuurders is proces-verbaal opgemaakt in verband met het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Van beginnende bestuurders overschreden 86 de norm van 0,2 promille. Van drie bestuurders is een bloedproef afgenomen. Drie bestuurders weigerden mee te werken aan het onderzoek.

Educatieve Maatregel Alcohol
Tenminste 88 bestuurders dienen de Educatieve Maatregel Alcohol (EMA) bij de het CBR te volgen. De verplichte driedaagse cursus bedraagt voor hen 714 euro. Van de beginnende bestuurders die boven de 350 ug/l (0,8 promille) hebben geblazen komen in aanmerking voor de Lichte Educatieve Maatregel Alcohol. De kosten voor deze verplichte cursus, van twee keer 3,5 uur, bedragen 350 euro. Het niet of met onvoldoende resultaat volgen van de cursus levert een ongeldigverklaring verklaring van het rijbewijs op.

Kosten 1,5 miljard
De alcoholcontroles hebben tot doel om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Uit de gegevens van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat van 2008 waren er in 2007 in ons land door het gebruik van alcohol in het verkeer 95 geregistreerde verkeersdoden te betreuren. De maatschappelijke kosten bedragen ongeveer 1,5 miljard euro per jaar.

Landelijk en Europees
Deze controleweek, gehouden in samenwerking met 25 Regiopolitiekorpsen en Koninklijke Marechaussee, maakte deel uit van de landelijke en Europese alcoholcontroles die zij hebben afgesproken.

Bron KLPD



Tekst en foto's: Bar-E, Petertjuh en MarcoV




Terug naar het reportage overzicht