Ook op Schiphol schraapt men de laatste loodjes bij elkaar



Datum van foto's: vrijdag 29 december 2006
Tijdstip: 14:00 uur

Ik had heerlijk uitgeslapen na de ’s nachts geëindigde FS-meeting. Toen ik mijn PC opstartte zag ik op de meldingenpagina van Flitsservice het volgende:

radar nh schiphol centrum ri de a4 thv het viaduct over de a4

Ik vond dat deze controle toch maar even vastgelegd moest gaan worden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En daarvoor moest ik dus naar Schiphol. Eigenlijk best een vreemde omgeving, eigen bebording, een eigen plaats. En… heel veel Marechaussee, beveiliging en ander bureaucratisch gespuis.

Het venijn zat hem vandaag ‘in de staart’. De EXIT, na de aankomst- en vertrekhallen, richting Amsterdam en Den Haag, splitst zich net voor het viaduct over de A4.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Plots zag ik toen de opstelling staan, deze bevond zich dus in de groenstrook net na de splitsing. Legaal was de controle onbereikbaar, maar de opstelling was gespot! Daarom via Hoofddorp maar weer gekeerd om het eens nader te gaan inspecteren. De infrastructuur is daar zodanig ‘overbelast’ en door overheden in de gaten gehouden dat ik het er maar niet op waagde de auto in de berm te parkeren. Daarom heb ik deze maar bij het hol van de leeuw, het Koninklijke Marechaussee-kantoor zelf, tegen het tarief van 1 euro per 10 minuten neergeknald.

Ziehier een overzicht van het geheel, welke je kosteloos uit de diverse informatiezuilen kunt halen, evt. met een route/eindbestemming erop geprint. Te zien zijn de controlestek, net na de splitsing, wat officieel dus al de A4, hmp 7.8 is. Verder de parkeerstek en het Marechaussee kantoor.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aangekomen bovenaan de klucht, bleek dat het gehoor van een radarwaarnemer, die inmiddels al aan het opruimen was geslagen, dusdanig te lijden heeft onder het vele verkeerslawaai, dat deze dus 0,0 reageerde op mijn geschreeuw en zelfs handgeklap! Toen dus zonder voorstelrondje maar een plaatje geschoten. Statistieken, en wellicht ook wel de negatieve houding van de BOA, ontbreken dus. Wel is te zien dat we hier nog met een ‘ouderwets’ type gatso-opstelling te maken hebben.

Mooi detail was de bocht welke zich verderop bevond. Zou de beschadigde wegverlichting oorzaak zijn van de controle?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En dan de auto die het schrot transporteerde, deze bleek wel in de kentekenlijst te zijn opgenomen:

161 Toyota Avensis 2.0i 45-NL-BN Grijs Schiphol Gatso

Maar nog niet met een foto daarbij. Op het moment van foto’s maken was ik me van deze (on-)mogelijkheid niet bewust. Vandaar dat ik, toen ik de foto’s thuis terugkeek, flink baalde: Een schraal resultaat. Maar het moge dus wel duidelijk zijn dat de Avensis nog zijn taak uitoefent op Schiphol!

Noot Flitsservice:
Dat joop12 zoveel manschappen van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol heeft gezien, komt door het feit dat die dienst verantwoordelijk is voor de uitvoering van de politietaken, met alles wat daar bij komt en hoort, op het complete terrein van de luchthaven Schiphol. Alcohol- en snelheidscontrole's op Schiphol worden in de regel dan ook uitgevoerd door de Koninklijke Marechaussee.



Tekst en foto's: Joop12




Terug naar het reportage overzicht