Optospeed net over de grens



Datum van foto's:
Tijdstip: 11.30

Op koninginnedag siert welgeteld een melding de meldingenpagina van Flitsservice:



radar duitsland b54 enschede ri gronau thv parkeerplaats dmv optospeed (dm72) 10:40:10


Laat ik nu net zin hebben om een stukje te rijden...


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Rustig de nagenoeg lege A35 afrijdend richting Duitsland kom ik achtereenvolgens op de N35 en B54. De controleplek thv Gronau is een kilometer of 6 over de grens. In de verte ontwaar ik de set en stop op de parkeerplaats.

Dit onding, welke niet op te sporen is met een detector, kan rustig een heel stuk van de weg geplaatst worden. Gelukkig heeft het een camera en flitslamp nodig die dat niet kunnen. En gelukkig wordt er in Duitsland alleen van voren geflitst.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het meetapparaat. In Nederland bekend als Optospeed, in Duitsland heet het een Lichtschranke. Er zitten vier lenzen op, waarvan er 3 niks anders doen dan een contrastmeting op lichtinval uitvoeren. Een lens is ervoor om continue de lichtinval op de achtergrond te meten. Passeert een auto de lens, dan verandert het contrast ten opzichte van de achtergrond. Passeert hij lens 2, dan kan de snelheid al uitgerekend worden. Zo combineert hij metingen met lens 1, 2 en 3, om tot een geldige snelheidsmeting te komen.
Gelukkig voor de automobilist heeft het apparaat nogal wat foutjes; zo'n 15% van de metingen worden afgekeurd. Vandaar dat het apparaat in Nederland (3 stuks in totaal) niet veel gebruikt wordt; de score ermee is domweg te laag.

De flitslamp op de voorgrond, voorzien van een rood filter. Dit om de automobilist, die de flits recht in het gezicht krijgt (in Duitsland moet de bestuurder ook op de foto staan) niet nodeloos te verblinden, maar ook om een contrastverhoging te krijgen op de zwart/wit foto's.
De camera staat er een stukje achter, en is met een draad verbonden met de meetapparatuur.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controlebus. Hierin zit een luie stoel met een nog luiere controleur de zaak in de gaten te houden. geheel volgens de Nederlandse traditie zit hij rustig de krant te lezen. Na het voorstellen reageert hij eerst wat stug, maar komt wat losser als ik hem de camera niet meteen in het gezicht duw. Voor hem staat een TFT scherm waarop hij de scores van het apparaat kan bijhouden. Natuurlijk ben ik benieuwd naar een paar verschillen tussen de Duitse en Nederlande controlemethoden. De Duitsers slagen er namelijk wel in om een forse daling van het aantal verkeerslachtoffers te bewerkstelligen.
De verschillen: In Twente werkt zo'n 30 man elke dag aan snelheidscontroles, vanuit 7 radarauto's en 1 statief. Ook hebben ze een videowagen.
De Duitsers doen in het ernaast liggende districht hetzelfde met 5 man, 2 Lichtschranken en 1 radarset.
Boetes volgen in Nederland bij 57 binnen de bebouwde kom en 87 erbuiten; op snelwegen is het dokken bij 128.
In Duitsland mag men 100 buiten de bebouwde kom. Bij deze controle volgen boetes vanaf 114 km/u, daar gaat 4 km correctie van af. Binnen de bebouwde kom wordt er beboet vanaf 63 waar 50 is toegestaan. Daarvan is 3 km/u correctie. Opmerkelijk is dat de agent echter ook vanaf 60 km/u een boete mag uitschrijven als hij daar noodzaak toe ziet. Vanzelfsprekend worden er in Duitsland veel minder snelheidscontroles gehouden dan in Nederland. Deze controle was des te opmerkelijker, omdat hij op een 100-stuk stond; normaal controleren ze vooral op de gebieden waar 70 max is ingesteld.

Van mijn cijfers sloeg de Duitser bijna stijl achterover. Dat er zoveel gecontroleerd werd, met zoveel manschappen en zulke kleine marges...waarna de opmerking volgde "In Nederland rijdt toch niemand te hard?" en de veelzeggende vingerbeweging "money money money" eracheraan. Juist, zo zit dat hier.



Tekst en foto's: Raymond




Terug naar het reportage overzicht