Twee controles gemeente Beek (L)



Datum van foto's: dinsdag 18 juni 2002
Tijdstip: 19:30-20:30

Omdat ik de laatste tijd weinig reportages in mijn eigen gebied (Zuid-Limburg) gemaakt heb, besloot ik weer eens op pad te gaan. Er waren namelijk een paar controles aangekondigd en aangekondigde controles staan er vrijwel altijd. In deze regio wel tenminste. Na een paar plaatsen afgereden te zijn was het op de Soppestraat in Spaubeek raak. De detector begon redelijk op tijd te piepen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Daar staat hij dan, de zilvergrijze Volkswagen Golf IV van het verkeershandhavingsteam Limburg-Zuid.

En het moet gezegd worden, er was geen sprake van verstoppertje spelen. Het was de enige auto die langs de weg stond en ook de mistlampen vielen behoorlijk op. Maar je blijft toch altijd van die mensen houden die het toch niet zien. Triest eigenlijk, want er is een kans dat ze jou dan ook niet zien, als je aan komt gereden uit bijvoorbeeld een zijstraat aan wie zij voorrang moeten verlenen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Een goed argument om hier te controleren is de aanwezigheid van een kruispunt. Dit is op de foto nog net te zien (uiterst links).

Na afscheid genomen te hebben van de vriendelijke controleur ben ik doorgereden naar de volgende plaats. Ook hier begon de detector te piepen. En daar staat (alweer) een oude bekende. Een groene Opel Astra met kenteken 84-HK-SP.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het bleek dat de radar wel aanstond maar de auto maakte geen foto's. De snelheden van de diverse voertuigen werden via de mobilofoon doorgegeven aan collega's die verderop de bewuste auto staande hielden.

Na afscheid genomen te hebben maar even doorgereden naar de collega's die iederen staande hielden. Zij stonden er met drie motorrijders en één persoon met een (flits)auto.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En dit is die flitsauto. Het betreft een zwarte Ford Focus. Bij mijn weten staat hij nog niet op de foto, dus bij deze. Overigens heeft deze auto geen mogelijkheid om de radar in te bouwen en zal hij dus altijd in combinatie met een statief te zien zijn.

Na ook afscheid genomen te hebben van deze personen vond ik het wel weer goed geweest (mede omdat ik gehoord had dat er voor de rest toch niets stond). Het was leuk om weer een paar oude bekende (wagens) te zien en om kennis te maken met een aantal controleurs die ik nog niet kende.

Hier het persbericht dat onder andere hoort bij de controles die ik bezocht heb.


Dinsdag 18 juni werden door het VHT controles met radarapparatuur en staande houdingen verricht. Door de motorrijders en verkeersassistenten werd gecontroleerd aan de Urmonderbaan in Sittard, de Viaductweg en de Tongersestraat in Maastricht. Daarbij werden de bestuurders direct aangesproken op hun overtredinggedrag. Op de Urmonderbaan betekende dit dat 5 bestuurders voor de snelheid bekeurd werden, 2 voor het negeren van het rode verkeerslicht, 1 voor het niet dragen van de gordel en 1 bromfietser voor het niet dragen van de helm. Aan de Viaductweg in Maastricht betrof dit 4 bestuurders voor rood licht en 26 voor de gordel. Aan de Tongersestraat in Maastricht 7 voor de gordel, 1 voor snelheid, 2 voor de helm en 1 voor rood licht en tenslotte aan de Pr. Mauritslaan in Beek 12 voor de gordel en 16 voor snelheid.
Verder werd op 7 locaties met radarapparatuur gecontroleerd op snelheid, te weten aan de Bredastraat in Heerlen, de Brusselseweg en Tongerseweg in Maastricht, de Einighauserweg in Guttecoven, de Rijksweg Zuid en de Urmonderbaan in Sittard en de Soppestraat in Spaubeek. Procentueel gezien reden daar respectievelijk 15,7%, 15%, 10,8%, 17%, 9,9%, 6,8% en 18% van de automobilisten te hard.



Tekst en foto's: Tinus




Terug naar het reportage overzicht